top of page
f7dc8213-ef9d-4ae7-a7d4-cc055d269023.JPG

Clownerie

Datum: 5 tot 12 juli

Door: Anemoon Langenhoff  

Prijs cursus: €  395,00

Clownerie, wat is het?

“De clown bestaat niet buiten de acteur die hem speelt. We zijn allemaal clowns. We denken dat we mooi, intelligent en sterk zijn, maar we hebben allemaal onze zwakheden, onze belachelijkheden, die anderen –als zij tot uitdrukking komen- aan het lachen maken.” De clown is de naïeve kant van jezelf inclusief al je fysieke en psychologische ‘tekortkomingen’, het geen we in het dagelijks leven met veel moeite proberen te maskeren. Het is ons meest authentieke zijn: onze spontaniteit, onze dromerigheid, ons emotionele leven, onze onbewuste impulsen. Het is het kind in ons, zonder dat we een kind spelen. Hier en nu, zonder enige kennis of historie, direct, ongecensureerd, gevoelig, kwetsbaar, echt. Het is het innerlijk kind dat hunkert naar aandacht, liefde en erkenning en er alles voor over heeft die te krijgen. Het is het hart dat direct spreekt. Het is degene die faalt en de afgang incasseert en daarmee de lach krijgt van het publiek, of de compassie, de ontroering. De clown leeft voor en in contact met het publiek. De clown is overgevoelig voor iedere reactie van het publiek, of het ontbreken daarvan, wat kan leiden tot grenzeloze vreugde, gekte en energie of tot diepe tragiek. “Je speelt geen clown, je bent het.” Je antennes zijn hypergevoelig afgestemd, zowel op je innerlijke wereld, als op je spelpartners, als op je publiek. Daar ontstaat het spel, een spel op de rand van spelen en niet spelen, meestal onvoorbereid. (Citaten van Jacques Lecoq)

​

Wat gaan we doen in deze week?

Op allerlei manieren onderzoeken en voeden we die staat van zijn. Door vrolijke energizers waarin we succes hebben en falen. Door mindfullness oefeningen om heel gevoelig afgestemd te raken in het hier en nu, in ons lijf. Door onze impulsen te ontdekken. Door improvisaties, solo, duo, trio of als groep, door in contact met het publiek te zijn en daarop te reageren zonder agenda. We zullen gevoel krijgen voor wanneer het klopt, waarachtig is, werkt, en wanneer het ‘er over of er onder’ zit. 

​

We zullen onderzoeken waar jouw clown zit, hoe subtiel of grotesk die zich manifesteert. Waar zit de theatraliteit van jouw eigenheid, van jouw kwetsbaarheid? Hoe werkt die relatie met het publiek? Hoe is de timing van de clown, van jouw clown? We zullen clownstechnieken onderzoeken die voedend zijn voor meer complexe improvisaties, waarin ook jouw meer strategische, regisserende kant kanhelpen de scène te ontwikkelen zodra de onderlinge chemie gevonden is.

We gaan ‘de straat op’ in Preau en verrassen onszelf en het publiek in het openbare leven tussen de workshops door. Misschien ontwikkelen we schetsen van nummers, waarin persoonlijke vaardigheden kunnen worden ingezet, zoals muziek, acrobatiek, jongleren, goochelen. Neem eventuele middelen daarvoor mee, als ook kledingstukken. Ook ik zal verkleedkleding meebrengen waaruit kostuums kunnen worden samengesteld die jouw eigenheid, je kwetsbaarheid of je ‘wat zou je eigenlijk willen zijn’ nog meer benadrukken. 

​

Voor wie is deze week bedoeld?

Voor deze week heb je geen spel- of clownerie-ervaring nodig, we starten bij het begin. Clownerie vraagt de grootst mogelijke openheid in het hier en nu en is daarmee een prachtige improvisatietraining, waarbij je je laat leiden door het publiek. Nieuwsgierigheid, overgave en speelsheid zijn fijne kwaliteiten voor deze bijzondere week. Veiligheid, contact en plezier mijn pijlers onder het onderzoek.

Meer ervaren spelers en clowns kunnen uitpakken in improvisaties en desgewenst bij het creëren van nummers. We zullen op vrijdag een aantal improvisaties en eventuele schetsen van nummers spelen voor het Preaupubliek: the proof of the pudding!

​

Wat brengt de week je? 

Als speler ontwikkel je je improvisatievermogen, het vermogen ‘te spelen met niks’, op te komen met lege handen en het te laten gebeuren. Je traint de kunst van het gevoelig aanwezig zijn, het intern en extern verbinden en de stroom die zich aandient te volgen. De schatten die voor het oprapen liggen te gaan zien en benutten. Het brengt een verhoogde staat van levendigheid, speelsheid en contact met je impulsen, en met die van de ander. Dit alles is naast soms verwarrend ook enorm vreugdevol. Het is een week vol humor, verbinding en creativiteit. We gaan veel plezier hebben samen! Deze week verrijkt je als clown, als speler en mens.

Over Anemoon:

Ik ontdekte de clownerie als student aan de International Ecole de Theatre Lassaad in Brussel. Lassaad was leerling en docent aan de school van Jacques Lecoq in Parijs, waar de clownerie werd herontdekt als stijl én acteurstraining. Daarna  volgde ik clownerieweekenden bij Meino van Kesterenen een masterclass bij Nader Farman. In mijn jaren als cabaretière (De Bloeiende Maagden en solo) hielp mijn ervaring met clownerie mij in het direct in contact zijn met mijn publiek, en was het vormend voor mijn podiumpersonage. Als docent gaf ik clownerie bij Buitenkunst, op het Centrum voor de Kunsten in Eindhoven en aan de HBO cabaretopleiding de Koningstheateracademie in Den Bosch. Clownerie bleek keer op keer een passionerende ontdekking, een nieuw universum. Een ‘we want more.’

​

Ik ben geboren in 1968 en studeerde na een middelbareschooltijd vol theater in 1987 af aan de Ecole Internationale de Theater Lassaad in Brussel (methode Jacques Lecoq, Parijs) en in 1989 aan de Academie voor Drama in Eindhoven, specialisatie acteren. Daarna volgde ik diverse intensieve masterclasses: in clownerie (Nader Farman), (lied)tekstschrijven (o.a. bij Jan Boerstoel) en vertellen (Sotegui Kouyaté). In 1995 won ik met cabaretgroep de Bloeiende Maagden de publieksprijs van het Leids Cabaretfestival en

Portret Anemoon Arthur.jpg

ik toerde met deze groep zeven jaar door Nederland en België. Daarna maakte ik de solovoorstelling Ontmaagd, ik schreef columns voor AVRO radioprogramma Thuis op 2 en voor FRITS Magazine. Ik geef sinds 1993 cursussen en workshops cabaret/improvisatie/clownerie/vertellen/(column)schrijven/bouffons en ik regisseer cabaret- en theatervoorstellingen (o.a. Lenny Kuhr, Thijs van de Meeberg, Lankmoed, Jochem Nooijen, Un Dos, Stress). Van 2013-2022 gaf ik les op de Koningstheaterakademie in Den Bosch (HBO cabaretopleiding). Ik presenteerde de Eindhovense talkshow SPAM!Talkshow en culturele talkshow EindjeCultuur en ik presenteer culturele avonden, forums en debatten. Ook schrijf ik essays, opinies, reportages en interviews over sociale en culturele onderwerpen. Daarnaast werk ik sinds 2022 als IFS therapeut. Veiligheid, contact, authenticiteit en creativiteit staan in al mijn werk voorop. De vraag ‘Wat is jouw verhaal?’ is overkoepelend in al mijn activiteiten en projecten.

 

Ik ben een ervaren docent, veilig, zorgvuldig, positief en ondersteunend en dienstbaar aan ieders proces en materiaal, zowel van mensen zonder ervaring als van professionals, en alles daar tussen in. Ik ben bekend met alle stadia van het creëren, van brainstorm tot uitvoering, met expertise in zowel schrijven als (non-verbaal) acteren en in het coachen daarvan.

 

Data: 5 t/m 12/7 2025

Prijs: E 395,- 

Voor meer informatie over mij zie: www.anemoonlangenhoff.nl

Voor vragen mail: contact@anemoonlangenhoff.nl, daarna eventueel op afspraak ook telefonisch

Boekingen lopen via Mathilde de Sheen, tel. 0573-221199, email info@preau.nl of via onderstaand inschrijfformulier.

bottom of page